Voilá encore un tour au Grand Jeu, Bonne écoute.
Doug Wimbish was one of the most versatile bassists of the '80s, able to move from pop and mainstream rock session work to heavy metal, funk, and experimental music over the course of the decade; he continued in this vein through the 1990s before finally releasing his first solo album, Trippy Notes for Bass, in 1999. Wimbish is perhaps best known as the bassist in the house band of the legendary rap label Sugar Hill, backing Grandmaster Flash & the Furious Five on their epochal Message album, among many others. As the '80s wore on, though, Sugar Hill found itself overtaken by hip-hop innovations outside its stable of artists, and its house band had already formed a productive relationship with British dub reggae experimentalist Adrian Sherwood.
Wimbish, guitarist Skip McDonald, and drummer Keith LeBlanc began working on a variety of projects with Sherwood, including backing ex-Pop Group member Mark Stewart on his solo recordings and issuing their own 12" singles under the name Fats Comet. Major Malfunction was released in 1986 under Keith LeBlanc's name, although it was essentially a group collaboration; that group dynamic became official when the trio members christened themselves Tackhead and began recording full-length works with Sherwood. However, their two albums -- 1989's Friendly as a Hand Grenade and 1990's Strange Things -- didn't quite capture the avant-garde Funkadelic-meets-Lee Perry experiments of their earlier work or of LeBlanc's "solo" albums. When Living Colour bassist Muzz Skillings departed his band in 1992, Wimbish was tapped as his replacement. However, after 1993's Stain, the group disbanded, and Wimbish returned to session work, playing on albums by Madonna, Annie Lennox, Mick Jagger, the Rolling Stones, Ron Wood, Seal, Joe Satriani, and many others, plus the occasional Sherwood project. Wimbish also reunited with Living Colour drummer Will Calhoun in the experimental funk/electronica trio Jungle Funk. In 1999, Sherwood's On-U Sound label issued Wimbish's first solo album, Trippy Notes for Bass. AMG.
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Mille "obrigado" Carlos pour sortir toi aussi des sentiers "ra"battus en nous proposant une petite virée avec cet artiste qui m'est totalement inconnu pour le coup. Enfin le Grand Jeu prend du sens !
ResponderEliminarJe m'en vais écouter ça en priorité.
Bonne journée meu amigo
Merci LRRooster, Doug est de ces fameux inconnus mais qui assure, comme tu as lu dans la critique d'AMG. merci pour ton commentaire, j'avais préparé un Trilok, un Soft Machine, même un King Crimson et un Omar Sosa, mais finalament Doug l'a remporté, les autres viendront par la suite... cela m'a fait du bien ce thème fort! aller dans des plages différentes en ce temps froid! à +
ResponderEliminareuh le Trilok je le veux bien de suite ...
ResponderEliminarJ'ai adoré ton post j'en étais sûr que ça allait me plaire. Oui fusion il en est bien question évidemment avec ce bassiste dingue qui de surcroît sait parfaitement se mettre en retrait tout en restant le boss. Du groove audacieux voilà pour moi ce qui défini parfaitement ce bel album au demeurant assez physique.
Obrigado
Euh, Carlos, je comprends pas, tout-à-l'heure je suis tombé sur le Grateful Dead, j'ai du me mélanger dans les adresses ...
ResponderEliminarJe ne connaissais pas le personnage, ce qui n'est plus le cas après t'avoir lu.
Je cerne très bien, mais ne suis pas sûr d'y voir quelque chose qui me tente, en cette période où les sollicitations ne manquent pas !
EWG
Juste à temps, tellement à découvrir, même deux jours deviennent un peu juste...
ResponderEliminarEn tout cas ce musicien à pas mal "rouler sa bosse" je tente A+